Door de ogen van een kind

_WM02540.NEFBij een echtscheiding zijn kinderen nogal eens het grootste slachtoffer. Ouders denken dat kinderen niet alles doorhebben, maar ondertussen voelen ze spanningen haarfijn aan. De film What Maisie knew zet in bij de beleving van het kind. Een ontroerende en tegelijk pijnlijke film.

Het klassieke verhaal van Henry James uit 1897 is door de makers van deze film in het New York City van nu geplaatst. Drukbezette ouders, rock-zangeres en kunsthandelaar, vol van zichzelf en hun maatschappelijke status. Ze gaan ruziënd door het leven. Het gebrek aan aandacht voor de zesjarige Maisie wordt afgekocht met grote kado’s en kamers vol speelgoed. Als de scheiding een feit is wordt een stricte omgangsregeling getroffen. Om die te kunnen volbrengen trouwen beide partners al snel met een nieuwe partner, zodat die er voor Maisie kunnen zijn. Meer houden de nieuwe relaties ook niet in, waardoor ze al snel tot elkaar veroordeeld zijn. En van het een komt dan het ander.

Maisie is het dragende personage van deze film. Onota Aprile speelt haar rol zeer overtuigend. Ze zegt niet zoveel, maar haar non-verbale reacties zijn spreken boekdelen. Het verhaal spitst zich toe op de relatie met haar moeder, waardoor haar vader een wat bleek personage blijft. Maar dat onderstreept zijn rol als grote afwezige en een voor zijn verantwoordelijkheid weglopende vader. De rollen van de nieuwe liefdes Margo en Lincoln worden met warmte gespeeld. Hun liefde voor Maisie maakt deze schurende film verdraagbaar.

Wat wist Maisie? Meer dan de volwassenen om haar heen dachten. Maar ook wat echte liefde is.  Dat voelt ze haarfijn aan en uiteindelijk maakt ze daarin zelf de goede keuze. Het verhaal wordt rechttoe rechtaan verteld, zonder al te veel diepte. Maar de rol van het kind maakt veel goed. Zij staat centraal. Het netwerkje aan complexe relaties loopt via haar, via haar onbevangenheid, haar ontwapenende eerlijkheid. In de confrontatie met een kind ontkomt een volwassene niet meer aan waarheid en echtheid.

Arie Kok

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Film, Recensies

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s